Moeite met lezen en schrijven

In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen.

Iedereen heeft rekeningen te betalen.

Als je niet goed kan lezen, schrijven en/of rekenen zorgt dit voor problemen.

Op deze pagina wordt bewindvoering in makkelijke taal uitgelegd.

Een bewindvoerder kan jou namelijk helpen.

Snap jij je geldzaken?


Soms is het lastig om geldzaken goed te begrijpen.

Je ontvangt veel post en formulieren.

Niet iedereen weet wat je met deze post moet doen.

Soms is het lastig om goed uit te komen met geld.

Er ontstaat stress als je niet uitkomt met geld of post niet goed begrijpt.

Een bewindvoerder kan jou dan verder helpen.

Een bewindvoerder zorgt voor het betalen van de rekeningen en dat er genoeg overblijft voor boodschappen.

Bewindvoering, hoe werkt dat precies?

Druk op de knop en zie wat de bewindvoerder doet met:

Bankrekeningen

Bankrekeningen

Er zijn 2 bankrekeningen.

Een beheerrekening en een leefgeldrekening.

De bewindvoerder gebruikt de beheerrekening voor de inkomsten en uitgaven.

Jij krijgt een bankpas, deze pas is van de leefgeldrekening.

De bewindvoerder stort elke week geld op je bankpas.

Inkomsten

Inkomsten

De bewindvoerder kijkt of je loon, pensioen, toeslagen of uitkering binnen is.

Heb je geen inkomen? De bewindvoerder helpt je dan met het aanvragen van uitkeringen en toeslagen.

Uitgaven

Uitgaven

Elke maand betaalt de bewindvoerder de vaste lasten.

Dit zijn bijvoorbeeld de huur, hypotheek, zorgverzekering.

Zelf doe je de dagelijkse uitgaven uit het leefgeld.

Schulden

Schulden

Schulden zijn rekeningen die niet betaald zijn.

De bewindvoerder maakt een overzicht van je schulden.

De bewindvoerder maakt een plan om je schulden op te lossen.

Belastingaangifte

Belastingaangifte

De bewindvoerder doet de belastingaangifte voor jou.

.

Administratie

Belastingaangifte

Administratie

De bewindvoerder houdt voor jou de administratie bij.

Post over geldzaken wordt naar jouw bewindvoerder gestuurd.

De bewindvoerder bespreekt jaarlijks de inkomsten en uitgaven met jou.

De bewindvoerder stuurt jaarlijks een verslag van de administratie naar de rechtbank.

De rechtbank controleert de administratie van de bewindvoerder.

Begeleiding

Begeleiding

De bewindvoerder maakt een overzicht van jouw geldzaken.

Er is regelmatig een overleg over jouw geldzaken.

Een bewindvoerder is er niet voor altijd.

De bewindvoerder geeft uitleg en geeft hulp over geldzaken.

De bewindvoerder stopt als de hulp niet meer nodig is.

Meer weten?

Ik ben Nelis van Steenoven en ik ben een bewindvoerder.

Ik heb mijn best gedaan om in makkelijke taal uit te leggen wat een bewindvoerder doet.

Je hebt mogelijk nog vragen, dit kost natuurlijk niets!

Je mag mij bellen als je vragen hebt.

Ik ben bereikbaar op 06-30377099.

Wil je leren?

Bij Stichting Lezen er Schrijven kan je een leerwens aangeven.

KLIK HIER OM JE LEERWENS DOOR TE GEVEN

Meer informatie over laaggeletterdheid?

Het Taalpunt in Zwolle is er voor iedereen met vragen over de Nederlandse taal. Je krijgt er advies en we kijken samen wat voor jou het beste is.

ABC is een vrijwilligersorganisatie van en voor laaggeletterden in heelNederland.

Stichting Lezen en Schrijven zet zich ervoor in dat iedereen kan lezen, schrijven, rekenen en omgaan met een computer of smartphone.

Simpele taal
lezen en schrijven
simpele taal